vrijdag 30 maart 2012

Moerasklas

Hier zijn de kiekjes waar jullie waarschijnlijk ongeduldig op zaten te wachten! De moerasklas was SUPER! Jullie kids zullen jullie a.d.h.v. de foto's heerlijke en avontuurlijke verhalen kunnen vertellen!
Ik heb alvast enorm genoten van mijn klasje!!! En ik denk de kids ook!


Vertrek_moerasklas


Moerasklas_dag1

Moerasklas_dag2

Moerasklas_dag3

dinsdag 27 maart 2012

Op moerasklas!

Het is zover! We vertrekken bijna op moerasklas... De kinderen zijn er helemaal klaar voor en zijn allen heel opgewonden!!! Ook de juffen hebben er zin in! Het wordt vast en zeker heel leuk!
P.S. Er is daar ter plaatse geen internet waar we gebruik van kunnen maken...:- Ik kan dus niet beloven dat ik jullie dagelijks via de blog op de hoogte hou. Maar wie weet...

Zaaien

Vandaag zaaiden we worteltjes, radijsjes en boontjes in het kader van ons W.O.-thema. Daarin leerden we al hoe we een moestuintje dienen te onderhouden en maakten kennis met verschillende soorten groenten.
Eerst spitten we ons bedje om en harkten er lustig op los. Daarna maakten we geultjes om te kunnen zaaien. De zaadjes erin en hup.../ geultjes dicht maken!
Nadien begieten met regenwater en klaar is kees...:-)
En nu maar wachten op die lekkere groentjes!!!

Zaaien

donderdag 22 maart 2012

Vrij zwemmen

Vandaag was het vrij zwemmen. De glijbaan gaat open elke keer we gaan zwemmen voor een vakantieperiode van 2 weken! De pret kon dus niet op!

22 maart 2012

vrijdag 16 maart 2012

Cijferen: Vermenigvuldigen

Na het cijferend optellen en aftrekken leerden we vandaag al cijferend vermenigvuldigen! Vlot de tafels kennen is hier de boodschap!


Even stilstaan...

Ook wij hielden vandaag één minuut stilte op de speelplaats. In de klas lieten we kaarsjes branden. We leven enorm mee met de slachtoffers en hun familie!

maandag 12 maart 2012

Tentoonstelling in de bib

Vandaag bezochten we de tentoonstelling in de bib rond sprookjes. Roodkapje stond centraal in de kijker. Het was een hele leuke tentoonstelling want het sprookje van Roodkapje werd plots op verschillende manieren bewerkt door verschillende schrijvers. Zo droeg ze plots geen roodkapje maar een aardbeienmutsje of de stoel waarin je zat was bekleed met wolvenhaar....
De kinderen losten allerlei vragen op en ontdekten zo meer over sprookjes.

Tentoonstelling in de bib

vrijdag 9 maart 2012

Gezicht of vaas: optische illusie

Jullie kennen waarschijnlijk allemaal de zwart-witversie van deze optische illusietekening:

Wij tekenden en kleurden een variant op deze tekening.
Eerst tekenden de kinderen op een dubbel tekenblad het profiel van een gezicht dat ze nadien uitknipten. Op deze manier hadden ze 2 profielen die ze overtekenden op een wit tekenblad.
Nadien kleurden ze de gezichten in met wasco en versierden de vaas met stift. De gezichten werden nadien op de tekening opgekleefd.
Dit zijn de resultaten:





donderdag 8 maart 2012

Spreekoefening "Mijn idool"

Heel wat kinderen kozen hun mama of papa als hun idool! Enkelen kozen voor een bekend idool. Waar ik kon, zocht ik nog snel een leuke foto op het internet voor op het digibord.

9 maart 2012

maandag 5 maart 2012

Ruimtelijk inzicht

Opnieuw oefenden we vandaag op de verschillende aanzichten van een voorwerp. We bestudeerden het vooraanzicht - achteraanzicht - rechterzijaanzicht en linkerzijaanzicht.
Eerst deden we dat met een speelgoedauto, daarna met blokkenbouwsels.
De kinderen bouwden een constructie na en tekenden nadien op hun leitje de verschillende aanzichten.
We controleerden op het digibord!





vrijdag 2 maart 2012

De temperatuur

We leerden over de thermometer en positieve en negatieve temperaturen. We duidden de temperatuur aan en berekenden ook het verschil tussen 2 temperaturen.




donderdag 1 maart 2012

Conditionele vaardigheden

Vandaag deden we in de les L.O. oefeningen op uithouding en sprint.
Eerst warmden we ons op. De kinderen liepen rond en als ze een kleur hoorden, wisten ze hoe ze moesten lopen. Blauw = lopen, rood = sprinten, geel= knieën hoog, groen= hielen tegen zitvlak.
Daarna hielden we een etsafette. Elke leerling van een groep liep steevast om kegel 1 en terug, om kegel 2 en terug, om kegel 3 en terug om dan afgelost te worden. Wie als eerste iedereen binnen had, was gewonnen.
We sloten af met om ter meest voorwerpen verzamelen. Elke leerling in de groep kreeg een nummer. De juf riep een nummer en 1 leerling van elke groep liep zo vlug mogelijk om een voorwerp binnen te halen.
Om tot rust te komen, speelden we tic tac Boem!
Ik denk dat sommigen wel moe waren na afloop!





Ruimtelijke oriëntatie

Vandaag oefenden we verder op coördinaten, windrichtingen en kaartlezen. We doen dit op een fictieve kaart en op een kaart van Assenede (schoolomgeving).
Ik geef enkele voorbeelden van oefeningen:

Wat zijn de coördinaten (rooster op kaart) van de kerk? bvb E2
Welke straat loopt naar het noordoosten?
Welk openbaar gebouw bevindt zich in A4?
Ik start aan de bib en loop naar het zuidoosten. In welke straat wandel ik?
Teken de kortste weg van ... naar ...
Ik sta aan de kerk en kijk naar het noordwesten. Welk gebouw zie ik?
... enz




Cijferen: aftrekken met nullen

We zijn al een tijdje bezig met cijferen. Dat wil zeggen dat de kinderen onder elkaar leren optellen, aftrekken, vermeinigvuldigen en delen. Optellen hebben de kinderen al volledig onder de knie. Vandaag leerden we de laatste "moeilijke gevallen" aftrekken tot 1000. Het waren oefeningen met nullen en lenen is dan niet altijd makkelijk!